Wednesday, March 24, 2010

تهران نيك

سال نو مثل هر روز ديگه مثل باد مي گذره اما خوب ما بايد بدونيم روزها هميشه مساويه فرقي ندارند
يك جمله جالب كه توي فيلمي كه من دوست دارم به نام‌( ليون حرفه اي) دختره از ليون سوال ميكنه زندگي هميشه سخته يا فقط وقتي ما بچه ايم وي جواب مي ده همش و هميشه مثل همه
در هر صورت نشسته بودم و كمي داشتم مقاله هاي برادران و خواهران روانشناس ايراني را مطالعه مي كردم و چه اختلافاتي كه من در نوشته ها نديديم كه بي ترديد اونها درستتر فكر مي كنند اما نكات مورد اختلاف رو من براي يك رابطه خوب داشتن بايد بگم با تجربه و علم ناقص خودم  
اوليم مسئله اينه كه حرفيه كه من هميشه مي زنم كسي كه شريك واقعي ماست شخصيه كه يك سري شرايط اصلي براي حركت كردن با وي ما داريم اما به قول آمريكايي ها  perfect  نيست اما خوب اين دليل نمي شه تحصيلات نداشته باشه كار نداشته باشه يا پول هم براي حمومش نداشته باشه منظور از بي نقص بودن در موارد فرعي هست مثلا تيپ مثل دايي منو شايد نزنه يا مثل انساني كه من تو تصوراتم دارم يا شوهر دوستم نباشه .

پس جور شدن و يك رابطه متكي به فكر ماست جايي كه ما مي تونيم بهش بگيم دوست داشتن و متكي به فكر و منطق و انصاف ما و تفكر ماست يعني جايي كه افكار با هم جور مي آيد .
نكته اختلاف من با ديگر دوستان در اينه كه من معتقدم همه چيز را ما از چشم طرف نمي توانيم بخوانيم چون ما سيستم و سيمكشي درونيمون از لحاظ ژنتيك و تاريخي و رواني مختلف هست پس من در اين قسمت با هيچكدام هم عقيده نيستم من قبول دارم كه ما مي تونيم حس كنيم طرف ما الان مثل هر روز نيست يا حس كنيم چيزي گذشته اما اين حس ربط به اون هارموني رفتاري و بادي لنگويج طرف و راهي كه ما آشنا با وي هستيم مي شود نه از توي چشمش به همه چيزش مي شه پي برد نه نمي شه

عزيزان ما ما مشكلات يك رابطه رو نمي تونيم بين خودمان زن و مرد يك جور و همسان حل كنيم ما هر دو
 دو نوع تفكر مجزا داريم كه بايد به شكل خودش جلو بره در دانشگاه با بچه هاي دكتراي مشاوره خانواده كه من همزمان با اونها هر روز هم نشين و هم كلام در پروژه ها بوديم براي اثبات اين ادعا به قسمت پايين دانشگاه ما كه مهد كدودك بود در يك  تنها اتاق يك سري ا سباب بازي مشترك داديم من نت بر مي داشتم انتخاب اسباب بازي پسرها نسبت به دخترهاي ديگر كلا رديف انتخاب و ترتيبش فرق مي كرد مثلا دخترها اول سراغ عروسك
مي رفتند يا قاشق رو بر مي داشتند پسرها ماشين يا غيره بعد عروسك
من اومدوم با اون سه نفري كه داشتند تز دكتراي خودشونو مي نوشتند به هر كدوم از اين بچه ها يك بچه ديگر هم جنس اضافه كرديم يعني با همون وسايل بچه شدند دو دختر و دو پسر.
 دخترها شروع مي كردند به پر حرفي و در مورد وسايل بازي و مامان و دختر بازي مي كردند يكي مي گفت دخترم اينجا اين مال مامانه و غيره و  اما پسرها جلسه ما  رو كلا بهم زدند چون همش يا از هم  اسباب بازيها رو قايم مي كردند و اولي مي گفت مال من بوده و همش همو مي زدند ما ديديم اگر جلسه ادامه پيدا كنه بي ترديد ما شب بايد از طرف مادر پسرها در بازداشتگاه بخوابيم كه بچه هاي ما موش آزمايشگاهي شدند كه شما چيز بنويسيد.
نتيجه اخلاقي: ضريب ديوانگي مردها در كنار هم بودن به علت سيمكشي متفاوت مشكل تره و بيشتره براي همين من ميگم اصلا مردها از هم و خوبي و تيپ و قيافه هم تعريف نميكنند و تصديق هم نمي كنند.

ببينيد همسان بودن چيزخيلي مهميه چون بعضي وقتها با شبيه هم فكر كردن و شكل هم فكر كردن فرق داره ما بايد از لحاظ فرهنگي و مذهبي و اصول اخلاقي با هم مشترك باشيم  اما بايد اختلافات  و نظرات كسي كه با تفاوت توي زندگي ما وارد مي شه رو دوست داشته باشيم تا لذت ببريم نه كسي بياد تو زندگي ما عين خود من باشه و فكر كنه و ما رو همش تائيد كنه  ما زماني از يك رابطه حال مي كنيم كه بتونيم همو تحسين كنيم بخاطر توانايي و بعضي وقتها تفاوتها ي فكري باز مي گم نه اعتقادي باز نگيد ما گيج شديم.

اگر ياد بگيريد واقعا عاشق باشيد و دوست داشتن رو ياد داشته باشيد لذت يك رابطه رو مي بريد .

من بارها توي اتاق خودم هميشه حيرون بودم چرا مردم به يك عشق داستاني و غير واقعي بيشتر اعتقاد دارند تا انچه حقيقيه صد بار گفتم اين دنيا واقعيه واسه همه هم مشترك هست و اين كه من عاشقم  باور كنيد و عاشق نشدم يعني خيلي فرق مي كنه فكر كنيد چرا؟ اين مهمه كه من عاشقم نه عاشق شدم؟

زور نزنيد بزاريد فرقش را بگم عاشق شدن در واقع اولين مرحله عشق هستش هيچ انسان عاقلي در اين مرحله نمي مونه من از اين مرحله گذشتم و به امنيت و عمق انچه كه دوست دارم رسيدم البته نياز به پختگي رواني داره چون افراد ي كه هنوز چشمشون كار مي كنه و اينور اونور مي روند هنوزاينقدر مي توانم بگم بدبخت و گرفتارند كه ثبات در كارشان و عشقشان نيست و نخواهد بود پس اعتياد گذشته خودشون  را به فرد و شخصي  عشق
مي نامند

يك چيزي آدم پخته در رابطه عشقي خودش بايد حتما بدونه و آن كه اون اشتياق و حرارت اوليه وقتي هواش پريد نبايد بگه عشق از كلم پريد نه عزيز من تو ياد نگرفتي مراحل عشق رو چطور جلو بري واسه همينه كه فكر
 مي كني فرد جديد اين مشكل رو حل مي كنه اما هميشه قبول كن  خراب مي كنه براي من هر روزم باور كنيد برايم لذت بخشتر از ماه قبليه و روز قبلي هست من لذتهام بقدري داره تكميل مي شه كه فكر مي كنم شايد بعضي وقتها يك طوريم داره مي شه چون تازه شايد از بعضي مسائل رو تازه لمس و حس مي كنم كه فكر مي كنم براي من اصلا آفريده شده

يك رابطه بزرگ بايد حل مشكلات رو با هم داشته باشند
يك اشتباه و جود داره همانطور كه بالا گفتم اگر مشكلي بين دو نفر دختر و پسر وجود داره كه تصورشون اينه كه اگر مشكلات رو حل نكنند پس جايي براي شادي نيست  بزاريد من يك آمار بهتون بدم مطالعات نشون داده بين دختر و پسرها و عاشق و معشوقها 90% مشكلاتشون هيچ زمان حل نشده و نمي شه پس ول معطلي اگه به اين فكر كنيد

من يكي اگر بينيم دو طرف در يك رابطه با هم مشكل دارند و يا مثلا اختلاف نظر دارند چرا بهش مي گيد تو به من احترام نمي زاري و غيره و كلي حرف .عزيز براي اينكه اين مشكل براي هميشه حل بشه بردار موهاشو شونه كن و به جاي اينكه بزاري قرباني نق نقت بشه تو اين كارو براش بكن اگر اون شكل مو رو دوست نداري بخاطر حرف ديگران قرباني كردن نمي خواهد اون براي توست نه ديگران
 نزاريد ديگران در رابطه با شخص مقابل تو نظر بدهند كه بگن خوبه يا بد. اون بايد تنها و تنها براي تو خوب باشه تو بايد در كنار اون احساس امنيت كني نه ديگران را خوش آيد روزي كسي به دوست دختر دوستم  ( دوست من توي اتاق ديگه خواب بوده و فكر مي كردن نمي شنوه ) شخص توي منزل  به دوست دخترش داشت مي گفت كه تو خوشگلي تو خوش هيكلي تو فردي هستي پولدار چرا اومدي چنين دوست پسري انتخاب كردي جوابي كه اون به فرد مقابل  داد بقدري زيبا بود كه هيچ كار اون شخص نتونست اون پسر رو خوشحال كنه وقتي وي به دوستش گفت: اون پخته است اون خام نيست اون تنها فرديه كه وقتي من ناراحتم به من نگاه مي كنه مي فهمه،اون شخصيه كه وقتي من باهش هستم حس مي كنم ديگه مهم نيست پدرم كيست چون بقدري براي من مانند يك مرد و يك پدر هميشه پند و اندرز داره كه هر كدومش مي تونه تا اخر عمر مسير زندگي منو عوض كنه،اون فرديه كه من مي تونم با خودم توي يك فاحشه خونه سالها ببرمش زندگي كنه و من خاطرم جمع باشه كسي روش نفوذ نكرده و خيانت به من نميكنه،اون كسيه كه من زماني كه مشكل دارم اگر غم كوههاي راكي رو شونم باشه برام ورش
 مي داره ،اون كسيه كه وقتي من باهش بحث مي كنم ازش ياد مي گيرم چطور جدال لفظي داشته باشم من از كدوم نقطه زمين چنين مردي رو مي خواستي بسازم مگر اينكه دنيا مي آوردمش من رسيدم به اينكه  خدا اين مرد رو من قبول دارم كه خلق كرده اما اون خالق خودشه واسه همين من پرستشش مي كنم و تا امروز هم پشيمون نشدم

بعضي وقتها به يك مسئله اي كه  تو رابطه خودتان مخالف هستيد راي موافق بدهيد لازم نيست حتما حسش كنيد اما مي شود نقطه اختلاف رو به موافق تبديل كرد

ما بايد توي يك رابطه بايد مسائلي كه دوست داريم و بهش علاقه داريم با هم تقسيم كنيم و با هم شريك بشيم البته توي مسائل عمومي ماجرا و اينكه يك بار خودتان را دراز گوش نكنيد بخاطر خوشحال كردن طرف دست به كاري بزنيد كه وي دوست دارد اما سرتاسر استرس و ناراحتي است  چنين كاري نكنيد

من در رابطه عشقيم بارها و بارها بحث و دعوا كرديم  البته شايد بي گناه هم بودم البته اشتباه نكنيد اين كار نشانه ضعف و نشانه تمام شدن روزهاي خوش رابطه نيست .سالمترين و بهترين زن و شوهرا هم با هم بحث و جدل دارند چون لا اقل حسنش اينه كه فشار رواني  رو كم ميكنه و كم كم داري با كسي احساستو مي گي كه نه مي زنت نه تركت مي كنه و نه توهين بهت مي كنه و حتي خردت هم نمي كنه پس زياد هم بد نيست البته از فردا شروع نكنيد به هر بهانه واهي و هر شوخي به بحث.
من هيچ زمان نگران چند ين بار بحث كردنم  با طرف مقابلم نيستم من تنها نگرانم كه يك بار توي بحث كردنم با كسي كه دوست دارم مراعات اصول بحث رو نكنم كه باز چون بعضي ها همش يادشون مي ره مي گم باز يادآوري مي كنم :
فراموش نكنيد در رابطه با مسئله مورد بحث  تنها صحبت كنيد نه فرعي و شخصيت ديگري را با ليبل زدن خرد نكنيد كه تو مثلا آدمي هستي بد بين يا غيره . غيره .....
فراموش نكنيد در بحث كردن خود حرفهاي ديگر و افراد و كسان ديگر را داخل نكنيد كه طرف را شعله ور كنيد تا دلتان آروم شود
فراموش نكنيد تهاجمي نباشيد و داد نزنيد و با بي رحمي بر خورد نكنيد به ديگران نگيد بريد از اتاق بيرون من امروز مي خوام امروز سرشو ببرم كه خدايي نكرده مادرتون شايد بشنوه بگه واي چه پسر يا دختر خوبيه اينطور داد مي زنه  طرف چيزي نميگه.
فراموش نكنيد بلافاصله در اخر بحث با نرمي و مهربانانه و جوري كه شخصيت طرف حفظ بشه بزاريد عقب نشيني كنه نزاريد وي كاملا شكست خورده بيرون بره بزاريد شخصيتش حفظ شود

من بسيار افراد در مورد من خيلي خيلي  كم مي دانند اما فراموش نكنيد من براي شخصي كه رابطه با وي دارم بسيار مسائلي كه هيچ فردي نمي دونه دردو دل مي كنم و لي ابدا احساس ضعف نمي كنم روابط با گفتن سليقه اي يا نگاه داشتن ان مسائل به هم مي خوره نه با درددل كردن البته عذر مي خوام در ايران زياد توصيه نميكنم چون ديديم كه بعدا چه مي شود چشمتان را باز كنيد به كي حرفتان را  مي گوئيد

شايد در رابطه زناشويي اين باور باشد كه سكس داشتن چيزي مهمي نيست و اهميت ندارد نه مهمه و باعث نزديك شدن بيش از اندازه افراد به هم مي شود و خيلي فشارهاي رواني روزانه رو بر مي دارد فكر نكنيد سكس يك مسئله تنها فيزيكي در رابطه زناشويي است بغل كردن دست همو گرفتن و هر كاري كه حس اين زندگي سكسي رو براي شما و شريكتان فراهم مي كند بهترين كاراست

ما بايد بدونيم كه بر خلاف هر چيز ديگر تا زماني كه رفتار طرفمان و اخلاقش خرد كننده و آزار دهند نيست
مي شه با وي زندگي و كنار اومد چون من باز هم مي گم انسان اصلا موجود كاملي نيست و كاملا ناقصه
به جاي اينكه به نكات ضعف وي فكر كنيد كمي به اون چيزهايي كه شما رو جذب شخصيت خودش كرده فكر كنيد
رفتار من جوي آب نيست كه شما بگيد ببين آرش تو امروز اينو گفتي تو قشنگ صحبت ميكني و مي نويسي اما و اما هي پشت سر بگيد اين نشد و شد  .عزيزان من من مسير آب كه رفتارم نيست كه شما همش انتقاد كني من توروابطم تو رابطم سمي نيستم اين كافيه.
ضمنا من مي گم اختلافات و مشكلات رو تحمل كنيد و بدانيد اين معني اين مشكلات  كه مي گم اين نيست كه نابود كننده يا خرد كننده شخصيت شماست منظور از مشكل اينه كه حالا كمي داد دوست داره سر همه بكشه  اما خرد كردن و دست دراز كردن قربونت بشم اينها مسئله نقص نيست نشانه خطره قاطي نكنيد فردا طلبكار نشيد باز

ببينيد من مي گم اگر من چيزي مي گم براي شما مي تونه اصلي و اصولي باشه كه به درد شما بخوره عمل كنيد ولو به درد خودم اصلا نخوره عزيز چرا تصوزتان اينه كه يك دكتر نبايد مريض بشه يا بايد همه چيز را رعايت كنه من اعتقاداتم  و مطالعات دانشگاهيم و پروژه هايم اينها بوده مطالعه و تجربياتم و هنوز ناقص و كم دان هستم .

در آخر خودتون را گول نزنيد كه تلاش كنيد طرف مقابل خود را عوض كنيد  پس رابطه بهتري داريد و خواهيد داشت سعي در تغيير نداشته باشيد چون من قول مي دم كمي و خيلي كم از اين مسئله منتفع مي شويد من هيچ زمان تا به حال در رابطه ام براي خوشحال شدنم طرف مقابلم را مسئول ندانستم و بگويم اون مسئول حس خوشبختي منه با كارهايش چون من هميشه خوشبختم چون اونو دارم نه چون اون كاري مي كنه كه من حس خوشبختي كنم من مسئول خوشبختي خودم هستم  اگر رابطه شما دچار لغزش شده بايد سريع خودتان را عوض كنيد نه ديگري را .بگرديد ببينيد چه كاري داره همه چيزو تخريب مي كنه دورش كنيد و ادامه دهيد

عشقم امروز هم تو پهلوي من نيستي و من هنوز هم قانع هستم به خوب بودن تو و خوبيهايت هنوز هم معتقدم تو بهترين و كاملترين فردي بودي كه توي زندگي من وجود داشته و دارد هيچ كس از تو نه بهتر بوده و نه هست كسي بهتر از تو نه مي تونه مهربون باشه و براي من مناسب مراقب خودت باش

آرشت