Monday, June 14, 2010

بزار خيال كنم/احسان خواجه اميري

چند روز پيش ديديم ديگو مارادونا ساعتي كه من دستمه دستش ديديم(بلك مجيك هوبلوت black magic hublot  )و تازه دوتاش هم داره هر دو هم مارك ساعت من برام جالب بود كه دست فوتباليست دوره كودكي من و محبوب من بود  بگذريم بزاريد كوتاه و خلاصه جواب بدهم به بعضي عزيزان
شخصي داشت ميگفت شوهر من خسيس هستش و هيچي خرج نميكنه  علت چيه ؟من گفتم يعني چي؟
بالاخره منو دعوت كرده بودند همه جمع شدند وي به من گفت جناب عزيزاينها شما رو قبول داريند من به شما تمام مسائل را ميگيم ببينيد من انسان خسيسي هستم؟
من با وجوديكه وقتي كسي اراجيف ميگويد واي نمي استام حرفش تمام شود بهش گوش كردم و وقتي تموم شد با خنده كه مثل اينكه نفهميدي گفت خوب حالا بگو من خسيسم گفتن نه ابدا.
خنديد و من ادامه دادم نه شما خسيس نيستيد شما گدا و بدبختي
اين ادم خودش با خودشه ببينيد باز هم ميگم ما بعلت آسيبهايي كه توي 14 ماه اول زندگي ميخوريم معمولا ميخواهيم همه چيز رو نگه داريم و حتي اين افراد براي ريختن آشغالهاي خونشون هم مشكل دارند
برخي فقط پول را براي نگه داشتن ميخواهند نه نگه داشتن و خرج كردن
اين گونه ادمها كه براي من توصيف شد اگر بهانه اي ندارد عوض نمي شوند

يك چيز جالب برايتان بگم واقعا امروز بعد از سالها وقتي آخرين قسمت يك تحقيقمو با آمارشو نگاه كردم كه از تو ايميلها و يادداشتها و صحبتهايم جمع كرده بودم به اين نتيجه رسيدم كه آدمهايي كه معمولا كه امروزه 99%افرادي كه گير ميدهند و شكاكند بدانيد كه آدمهاي شكاك همه آنها آدمهاي مشكوك را انتخاب كرده بودند و اكثرا آگاه و نا اگاه اين كار رو ميكنند و طرف را به همون مسير سوق ميدهند.
منو ببخشيد به كسي بر نخوره توي ايران تصور ما اين است كه زن موجودي است كه همه مي خواهند وي را بربايند و وي نيز با دلربايي زمينه هاي اين كار را به صورت آشكار و پنهان فراهم ميكند
ومتاسفانه نظام چند زني و تعداد زياد بچه نيز در خانواده متاسفانه از لحاظ فكري ما رو دچار يك گرفتاري فرهنگي كرده و تازه زمينه ارثي هم پيدا كرده و در جايي كه تفكر رابطه جنسي به عنوان يك سواستفاده در جهت لذت مرد تلقي ميشود بي ترديد مردان يك حساسيتي به زنان پيدا ميكنند در صورتيكه زنان و مردان اگر اين رابطه رو متقابل و مساوي ميديدند ديگر دليلي وجود نداشت نه اينكه اين تفكر را دارند كه دارند از انها سو استفاده مي شود و يا بگند كرديم. اونهم به بدترين صورت ممكن پس مسئله سازه حالا من نمي ايم با اين تحليل ساده بيام مسئله رو باز كنم اما اگر اين شرايط كنترل محض را در فرد مشاهده كرديد مثلا موبايل شما رو چك ميكنه و غيره اينها رو جدي بگيريد همانطور كه اگر ديدي طرف داره سيگار مي كشه يا مشروب ميخوره در صورتيكه سنش كمه بايد جدي تلقي بشه

من براي ديگران بزاريد توضيح بدهم افرادي كه زياد به چيزهايي كه در دست ندارند استناد ميكنند معمولا مشكل پنهاني افسرديگي  دارند نتيجه شكل افسردگي خودش نيست نتيجه تعقلي داستان ما با واقعيتهاي زندگي ماست كسي كه با تناقض وتضاد همه چيز رو بررسي ميكنه تا بگه كسي بده ترديد نداشته باشيد گرفتاره اين افراد هر زمان دلشون بخواهد با يك توضيح و حرف خودشونو ميكنند متخصص توجيه .اين افراد امتحان كنيد بهشون بگيد يكي رو مي شه كشت ميبينيد مي گه حالا كه همه ميگند مهم نيست و وقتي ميگي چي ميگي مي گويند من كه نمي خواهم اين كار رو بكنم

ببينيد من توي زندگيم به جرات ميگم بخشش براي اشتباه كسي دارم اما تحمل نه ندارم و فداركاري هم نميكنم
چون كم دان هستم اما نادان نيستم ناتوان و نيازمند هم نيستم شخصي چند وقت پيش ميگفت تو تنهايي و بهمان و بايد كسي باشه و غيره عزيزان شمايي كه فكر ميكنيد ازدواج وسيله اي است كه از تنهايي در بيائيد نه ازدواج نه تنها شما رو از تنهاي در نمي ياره بلكه بعضي وقتها شما رو تنها تر ميكنه من هيچ زمان تنها نيستم تنهاي يك احساس بديه كه فرد نسبت به خودش داره كه من اين احساس رو هيچ زمان توي زندگيم نداشتم كه كسي بخواهد روزي به قول به من شانس و فرصت بده كه تنها نباشم مشكل رابطه نيز ندارم شما كه چنين فكري ميكنيد هميشه كسي را انتخاب ميكتيد كه بعد از زندگي با وي تنهاتر مي شويد يعني با وي به مراتب تنهاتر هستيد تا با خودتان من بارها تجربه كردم
آدم تنها و جدا با ازدواج مشكلش حل نمي شه عزيز بعضي ها فقط ته زندگيشون تنها هستند ديديد كسي از يك رابطه بيرون مي آيد دهان به دشنام و خرد كردن طرف مي زند مي دانيد چرا برويد تحقيق كنيد ببينيد من يك مثال دارم توي بحثهاي انگليسم مي زنم بي ترديد كساني كه با من بودند شنيدند گفتم
She collects boyfriends as some men collect ulcer
بعضيها تند تند دوست پسر يا دختر عوض مي كنند نه براي اينكه فكر كنيد چرا اين كار رو ميكنند بلكه از اين جهت به 50 نفر ديگر اطلاع دهند كه تو بدي رابطه بده و بد كردي فقط مي خواهند به افرادي كه فكر ميكنند بگويند من دوست پسر گرفتم و در انتها ازدواج كردم و همش اعلام كنند نگران من نباشيد من كسي را پيدا كردم و تازه من وقتي ميگم از انگشتان يك دستم واقعا روابطم فراتر نرفت قصه كلثوم ننه را سر بدهند
 نه عزيز مي شود با خود بود و دوست جنس مخالف نداشت ولي شما وارد رابطه مي شويد بعد ميگيد نه خراب بود خراب شد يا خرابه
چرا ؟چون براي نظر و قضاوت ديگران تفكر عده اي اينه كه بايد دوست پسر داشت و يا ازدواج كرد اين نگاه به مسئله اينه كه فكر ميكنند مثلا بايد مانند ديگران من هم چند تا دوا بخورم در حاليكه من مرضي ندارم و مرگي ندارم اما بايد دوا بخورم وارد رابطه جديد بشم چون همه مي خورند
 من سفر مي دانم بايد رفت ولي وقتي ميروم كه دوست دارم و جا دارم نه چون همه ميروند من هم مي رم
مي دانيد اين افراد با جمع دوستان خودشان حركت ميكنند فقط چون روشان فشار نباشه اونوقته كه انتخابها خوب نمي شه ولي كسي كه با بازيهاي كه در مي اره بي ترديد بايد بدانيد  كه مسئله خيلي شلوغ پلوغه
من فكر ميكنم و قبلا هم گفتم زياد مسئله نيست فقط آدم 10 ساعت با يك دكتر روانكاو صحبت كنه ياد ميگيره از جهنم درونش فرار كنه چرا من هيچ زمان توهين نميكنم كي ديديه من پشت سر كسي صحبت كنم و حتي در مورد افرادي كه توي زندگيم بودند ،چون اينقدر حرف قشنگ براي گفتن دارم كه دشمنانم هم قبول ميكنند من سخنور خوبي هستم پس نيازي به بدگويي ندارم كاش دوستي براي من ايميلي از چند نظر را براي من ايميل كرد بعلت درگيري و عدم دسترسي به نت سر سري خواندم واقعا انسانها چطور ميتوانند شر و ور سر هم كنند عزيزان من واقعيت اينه كه ما بايد قبول كنيم ما روزي در پيست رقص بوديم ولي من دليلي نمي بينم خودمو در پيست بوكس با كسي بعد از اين ببينيم كه كوشش كنم ديگري را سر جايش بشانم من برايم اون كسي كه احساس كنم روي پاهايش راه مي رود تمام تلاشمو ميكنم تا به من اعتماد كنه ولي خوب وقتي فردي روي دستش مي خواهد را بره گناه من چيه كه نمي تونم هماهنگ بدويم دو نفر بايد به اين نتيجه برسند كه به درد هم مي خورند مثلا به من بگويند لاستيك اتومبيل حراجه من برم بينيم مال كاميونه خوب من كه نبايد بخرم درسته خوشگله نصف قيمته ولي به درد اتومبيل من نمي خوره من ذاتا  آدمي هستم كه اعتقاد دارم كه بايد مشكل تنها بين من و طرفم تنها و تنها با جيغ و داد و حتي بحث تنها حل بشه ترديد نكن وقتي مسئله به سومي و چهارمي برسه ميفهمم من خريد درستي ندارم و نداشتم يعني من گيرم كه لاستيك اتوبوس و كاميون خريدم بعد خوب حالاكجا بزارمش؟
مگر بخرم يك جايي بفروشم به چه دردي ميخوره؟عزيزان من عشق و علاقه كه تجارت نيست پليس و پليس بازي هم نيست من وقتي 90% شرايط يك انسان آزاد با امكانتش رو دارم چرا از تهديد و توهين بترسم؟
من قراره برم وارد محيطي بشم كه كه آهنگي باشه من برقصم چرا فكر ميكنيد وقتي فردي داد ميزنه و توهين ميكنه من بايد تصور كنم در يك پيست رقصم اين پيست مكان بوكس هستش
چون من قرار نيست 50 سال كسي منو بزنه و من اون زنم فرقي هم نميكنه از لحاظ رواني هم درگير بشيم همينه
آخه عزيزان روزي كه من بيام به شما بگم من نميدونم ويتامين چيه و قرص چيه شما باور ميكنيد اگه من بگم جراح مغزم؟وقتي آخه من مباني و اصول اوليه رو نميدونم چطور مي تونم بگم تشخيصم درسته؟
اگر روزي هر مشكلي بين شما پيش اومد بشيند صحبت كنيد دقيقا مانند فردي كه اتاقش رو مرتب ميكنه ميدونه لباسش چيه و اتاقش چيه و حتي وسايل آشپزخونه چيه و بعد از اين ميتواند بگيد به درد هم ميخوريم يا نه
باور كنيد همه مشكلات با 5 ساعت گفتگو هم حل مي شه
عزيزان بدترن دليل براي ازدواج احتياج به ازدواجه ما هميشه بايد به هم مشتاق باشيم نه محتاج و نيازمند روزي كه من اجبار به ازدواج دارم انتخاب نميكنم ديگه ديگه مانند اين است شما يكي تفنگ بزاره رو ملاجتون بگه پولاتو بده بعد بگي من به اون اقا پولهايم را بخشيدم
من نمي تونم بخاطر وحشت از زنده ها ازدواج كنم در چنين شرايطي انتخابي نيست ما تو ايران از ترس زنده ها و حرفشون ازدواج ميكنيم
من از طرد شدن تنها شدن و بودن از پا در نمي آيم ازدواج وسيله راحتي و خوشي منه نه هدف من
گفتگو و تراپي و بررسي و آسيبهاي كودكي رو حل كنيد
من بجاي اينكه هر روز فكر كنم اون طرف اومده به  هرعلت  ديگر تفنگ روي سرم گذاشته بجاي اون عكس اون رو روي ديوار خونه ام ميزارم كه نه حركت كنه و نه تكون بخوره 

10 comments:

شبنم said...

خيلي قشنگ بود
ممنون
مراقب خودت باشي

Anonymous said...

بذار خیال کنم هنوز ترانه هامو می شنوی
هنوز هوامو داری و هنوز صدامو می شنوی
بذار خیال کنم هنوز یه لحظه از نیازتم
اگه تموم قصه مون هنوز ترانه سازتم
بذار خیال کنم هنوز پر از تب و تاب منی
روزا به فکر دیدنم شبا پر از خواب منی
بذار خیال کنم تو دلتنگیات
غروب که میشه یاد من میفتی
تویی که قصه طلوع عشقو
گفتی و دوست دارمو نگفتی
بذار خیال کنم منم اونکه دلت تنگه براش
اونی که وقتی تنهایی پر می شی از خاطره هاش
اونکه هنوز دوستش داری اونکه هنوز هم نفسه
بذار خیال کنم منم اونی که بودنش بسه
دوباره فال حافظ و دوباره توی فالمی
بذار خیال کنم بذار اگر چه بی خیالمی

Anonymous said...

من با اين اقاي نويسند همكار بودم بي نهايت پسر باهوشيه
بي نهايت بعلت تنها زندگي كردن راه زنده ماندن در شرايط سخت رو ياد گرفته
هميشه تنها مثل شير شكار ميكنه و وقتي شكار كرد مدتها با همون شكم پر زندگي ميكنه
من هيچ زمان نميتونم باور كنم وي در ان واحد با دو نفر باشه ولي اينكه بدون دوست دختر سير كنه نه اين رو هم باور نميكنم
منتها هوش و استعداد وي بقدري در جذب و برخوردها موفق عمل ميكنه كه شرايط اينطور ميشه كه هميشه دو نفري دنبالش هستن
آرش يك جنتلمن هست هميشه خودش هم ميگه من بسيار مكارم اينو رد نميكنه ولي خوب ميگه ولي توي زندگيم بد خواه نبودم اينو هم راست ميگه درست ميگه بهش ناپلئون سر كار ميگفتيم چون سياست ناپلئوني داشت بهش متاسفانه عمر و عاص هم ميگفتند كه ئي از ناپلئون شنيدن بسيار بيشتر استقبال ميكرد و از عمرو عاص خوشش نمي آمد
روزي ما ايشونو برديم توي يك لمكده كه مشكل بين من و دوست دخترم رو حل كنه ولي متاسفانه چيزي نمونده بود كه دوست دختر من منو ول كنه و دنبال ايشون بره
مريدش خوب ميشن اما پسر بي نهايت سالميه امكان داره به دختري به هيچ عنولن نگاه كنه خيانت كرده با كسي بوده واقعا همش زر زره
مثل اينكه شبنم هم از اين بزار خيال كنم متن حال نكرد

Anonymous said...

سلام
خیلی قشنگ بود مخصوصا عنوانش متن خیلی خوبی داشت ارش وقتی عاشقی خیلی جالبتر می نویسی
من یک سوال داشتم از دوست محترممون که انسان خیلی با احساسی است معلومه در مورد اینکه مسئله جنسی یک برابری است؟
ایا واقعا یک برابری است؟
این درست است که دو نفر هر دو از این مسله لذت می برند اما عواقب یکسانی رو این هم خوابی برای دو نفر به دنبال نداره مثلا مردها حامله نمی شوند 9ماه بارداری رو تحمل نمی کنند بچه داری هم نمی کنند اگر این هم خوابی توی قاعده ازدواج هم باشه بعضی مردها زیر بار بچه خودشون هم نمی رند حالا اگر به عنوان یک دوست این و از هم بخواهند واقعا شما می گویید هیچ اسیبی به ان خانم وارد
نمی شه؟ تازه مردها
چه اسیبی ممکن است به انها وارد بشه؟هیچ تغییر ظاهری که ندارن توی جامعه هم که راه براشون بازه همیشه هم این امکان براشون هست ولی زنها واقعا اسیب می بینند
چرا خیلی از ارزشها فراموش شده
شما دلیل بیاورید چرا اصلا باید هم خوابی قبل از ازدواج اتفاق بیفته ؟وچه مشگلاتی می تونه به دنبال داشته باشه برای زن و مرد؟تا بعد ما ببینیم ایا برابری وجود داره؟ممنون

Anonymous said...

salam ostad.mamnun az neveshtatun ama man hes kardam shoma manzuretun az inke rabete baraye yek khanum dar hokme robudane vey nist hes kardam manzuretun ine ke shoma ham mese kheli az mard ha entezar darid yek khanum hame jure ba yek mard be bahaneye eshgh rabete dashte bashe ama hich harfi az ezdevaj nazane.vaghean hamishe fek mikardam laaghal shoma age ba kasi rabete dashte bashid tu rabetatun ehsase masuliat mikonid ama mese inke intor nist.shoma ham mese hameye mardaye dige entezar darid yek rabeteye bedune taahod dashte bashid?shayad be zaher yek khanum asibi nabine ama asibe ruhi chi mishe.ensaniat in vasat koja mire mage mishe yek khanum delesho be in khosh kone ke man ba kasi rabete daram chon dusesh daram ama 2 ruze dige midunam on mire va man bayad yeki digaro entekhab konam.ostad man dar morede tafakore shoma eshtebah mikardam!

Anonymous said...

salam
dost aziz man behet ghol midam mardha hich farghi ba ham nadashth bashand hame donbale ik rabeth rahat va bi darde sararand na zan na bache an ham afradi ke vaghean ta in andazh azadi amal daran hich vaght donbale paiband shodan nistan tamame harfe mardha in ast in ast ke bedidi be ma bedone in ke hich haghi dashth bashid ensaniat khili vaghth mordh marda mesle ik kala ba zan raftar mikonad
mesle ik mashin mesle kharid az ik foroshgah in eine kalamati hast ke ishon toih postash darand.injor marda mamolan sai mikonad tori neshon bedan ke taraf khodesh khasth bana bar in rabeth ha mamolan az ik taraf hemaiat mishad mamolan khanomha ke ham ehsasi hastan ham sadh khoda be zanha khili chiza dadh ke marda vaghan nadaran joz in ke vaghan zanha ghadre khudeshon ro nemidonad ke khudeshon ro baziche daste ino an gharar midan zendegiton ro daste har ashghal kalei nasparid negah be zaher adamha nakoni bebinid az toih afkareshon chi dar miad ik bi sebati

Anonymous said...

به جان شما همين متن آهنگ خيال خواجه اميري
چنان تو كاسه شبنم خانم گذاشته شد كه متاسفانه دكون تعطيل شده سكوت كرده ايشون با آرش دعواهاش شروع شده كه منظورت كسي بوده كه تو گذشته بوده
آرش هم گفته احساس من به خودم مربوطه و نه به هيچ كس ديگه و حسابي دعواش شده شبنم خانم دقيقا داره نظراتو ميخونهتا ببينه چه خبر ميشه

Anonymous said...

من هم با دوستانمون موافقم . وقتی حرف از حقوق زنان میشه استاد هم یک مرد هست که از بی مبالاتی مردها دفاع میکنه . فطعا خودش هم اینطور عمل میکنه

Anonymous said...

سلام. مدتی بود نظر نمی ذاشتم چون اینجامحیط نامناسبی شده بود. خوشحالم که اکثر نظرات این پست مربوط به متن هست. آرش جان از نوشته ات ممنونم با خیلی هاش موافقم اما با یک قسمت نه
شما گفتی ما باید به هم مشتاق باشیم نه محتاج.درسته که اشتیاق و کشش حسی بین دو نفر بسیار مهمه اما ما از خیلی از کارشناسان خانواده می شنویم که در یک ازدواج نیاز هم مهم و ضروری است . مثلا یکی از دلایل طلاق در جوامع امروزی بالا رفتن سطح زندگی اجتماعی خانمها و احساس بی نیازی به اقایون شناخته شده . به نظر من دو طرف باید نسبت به هم احساس نیاز هم داشته باشند. در حالت کلی یک عشق بطور ناخودآگاه در انسان احساس نیاز برای در کنار هم بودن ایجاد میکنه و گاهی هم دو طرف مثل مکمل نیازهای همدیگرو تامین میکنند چرا که هیچکس نمیتونه مدعی بشه که کاملا بی نقص و عاری از عیب هست.
از نظرات دوستان هم ممنون . مشکلی که دوستان بهش اشاره کردند امروزه در جامعه زیاد به چشم میخوره که متاسفانه از نظر آقایان کاملا بی اهمیت هست
ممنون

جادو

Anonymous said...

man nemigoiam ke to baiad anche ra migoiam bavar koni .na faghat gosh kon,agar tamaman gosh bedahi ,har anche ke dorost ast varede ghalbat mishavad....zehn kar ast.tazahor be goshdadan mikonad,vali hargez gosh nemidahad. zehnat ra kenar begozar va begozar ghalbat be man gosh bedahad bin dost dashtan va eshgh varzidan farghe ziadi ast dar dost dashtan taahodi vojod nadarad vali eshgh varzidan taahod ast be hamin dalil ast ke mardon rajebe eshgh harf nemizanad.....