Saturday, May 15, 2010

پويا/ستاره

واي واي باز سوال در مورد خيانت بزاريد كمي كلي با هم در اين مورد صحبت كنيم

در خصوص دوست پسر و دختر وقتي كه حتي پسره به دخترآشنا شديم و حتي هنوز نگفته دوست دارم طرف بره با كس ديگه ميگن خيانت كرد نه خيانت زمانيه كه دو نفر آدم متعهد به صورت آشكار مشخص بر اساس قوانين و قواعد و با توجه به رسم و گونه اي با هم هستند و اين علاقه رو مستقيم و غير مستقيم ابراز كردند حالا رفتنشون با كس ديگه مي تونه معني خيانت داشته باشه مخصوصا در خصوص همسر خوب به جاست

اما نكته ديگر اينه كه مفهوم خيانت آخر سر بر ميگرده به يك رابطه عاطفي يا احساسي يا جنسي

من كلا در رابطه با خيانت در ازدواج صحبت ميكنم و شرايط در رابطه يك دختر پسر من به اون برخوردهاي بچه گانه و افكار و برخوردهاي كودك وار كاري ندارم
مفهوم خيانت در يك تعريف عاطفي و جنسيه

اما بعد از اينكه ما فهميديم طرف خيانت كرد آيا مي شه به وي اعتماد كرد ببينيد معمولا به دو صورته كه طرف مي آيد ميگه من خيانت كردم و بعضي وقتها هم ما مچشو مي گيريم و طرف پشيمانه چون دستش رو شده نه از اينكه اتفاق افتاده يعني علت پشيماني رو شدن دسته.

در اين موارد بايد مانند يك غده كه بايد كاملا شناختش و اگرمي خواهيم درش بياريم و يا تغييراتي بديم كه اين اتفاق نيفته مي تونيم بهش نگاه كرد ودر اينجا شخص بايد نشون بده كه اين مسئله توي زندگيش و ضمير و ذهنش چطوري بوده چرايي هاي اون كاملا مشخص بشه و در اينجا بايد كمك بگيره خودشو دگرگون كنه و اون آدم قبلي نباشه كه به اون دلايل حسي و احساسي و فكري و ذهني به اينجا رسيده تا بشه بهش اعتماد كرد كه اين كار ديگه نشه و الا اگر عوض نشه تكرارش باز هست و بدتر و قرار نيست اگر شخص اظهار ناراحتي ميكنه و حتي دست به بازيهاي هم بزنه نمي شه تا عوض نشه بهش اعتماد كرد چون اگر درست مسئله مشخص نشه و تغييرات نباشه باز از اين قبيل اتفاقات مي افته و بيشتر و اين اشتباه بزرگتر هم رخ ميدهد

بسيار از اوقات درصدي هست وقتي همسر كرد تازه آروم ميشن و احساس قدرت ميكنن كه كنترل و حربه دستم اومد موضوع پيچيده هست و من در رابطه زناشويي ميگم واقعيتي هست درست و غلط شو كاري ندارم معمولا وقتي زن وارد خيانت مي شه نظام زندگي و ارتباط خانواده بيشتر به هم مي ريزه تا مرد و دوم افرادي كه همو مي بخشن اگر واقعا اين كارو نكنند كه معمولا ظاهرا اين كارو ميكنند بيشترشون 3 سال بعد من قول مي دهم با هم نيستند

يعني ضربه هاي است كه فرد وقتي ميخوره فقط به اين دليل مي ماند كه بدونه چه شد و مثلا همسرشو يا دوستشو به كس ديگه نده و در اين ماجرا برنده باشه براي مدتي و فرصتي هم پيدا ميكنه كه خشم و قهرش رو خالي كنه اونو به حالت كنترل مي گيره و يا امتيازاتي همش مي گيره

فرصتي مي خره كه خودشو براي جدايي و جنگ اماده كنه ،و حتي دست به يك رفتار انتقام جويانه ميگيره و دوست داره فرد باشه در صحنه باشه كه حسابشو حسابي برسه

اوايل توصيه هار قبول ميكنه بعدا مي بينه نمي تونه بالاخره خيلي پيچيده و گنگه
مثلا اگر دوست پسري با يك خانمي دوست باشه من هيچ نمي فهمم چه ارتباطي ميتونه به خيانت داشته باشه؟حتي اگر رابطه دارند چه ارتباطي به خيانت داره؟

بعضي ها فكر ميكنند رابطه خيلي خصوصي حتما بايد تعهد بياره نه نمياره

تعهد اون قراريه كه دو نفر با هم ميزارند يعني تعهد واضح و مشخص و بارز

ببيند من يه جا مشكل دارم روزي كه ما بيايم خيانت رو با هر چيزي قاطي كنيم معني خيانتو از بين برديم

خيانت زماني هست كه دو تا آدم يا بر اساس قانون مثل ازدواج يا بر اساس تعهد مشخص معين ،باز شده آشكارهمه گونه اين آدم به ديگري متعلق است و اينگونه برداشت مي شود

آخه شما وقتي هر چيزي از قبيل اينكه آشنا بود بعدش كس ديگه هم با وي صحبت كرد معناي خيانت رو از بين مي بريم

مثلا تو به من بگي مي كشمت من بگم اين حرف مثل كشتن منه نه كشتن يك قتله اينكه ميكشمت معني نداره

مي تونه تهديد باشه مي شه بگي شايد جرمي هست كه اتفاق افتاده اما قتل فرق ميكنه

از من سوال ميكنيد اگر كسي با كسي در تماسه با كس ديگه هم باشه آيا درسته من ميگم بستگي داره به موضوع چطوري نگاه ميكنند چون من زماني هست با يكي دوستم ميگم تو آزادي ولي اگر تو نيستي من خودمو آزاد ميدونم من مي گم شرايط بايد مشخص بشه اصلا آدمها مي تونند دورغ بگن ولو اينكه به هم متعلق هستند

 ابراز علاقه هاي اوليه 90% اينقدر حقه بازانه هست كه خند ه داره چون مي خواد به طرف نزديك بشه و خوشش اومده پس دروغها و كلكهاي بچه بازيه

ما جنس دختردوست داريم تو ايران خودمونو گول بزنيم و هر كي دوست داره گول بخوره هم بايد گول بخوره و هم مسئول خودشه

وقتي خودتون ميگيد منو گول بزن توقع شما چيه؟تو دانشگاه يكي پشت يكي نوشته بود به من يك لگد بزنيد من داشتم مي رفتم كتابخونه ديديم يكي زد در كپل بدبخت كه تازه خم شده بود من گفتم چرا اين كارو ميكني داشت دعواشون مي شد گفت چون پشتش نوشته منم ديدم داره خم مي شه فكر كردم خسته شده كسي نزده بهش من زدم دم .... همش همينه
اصلا انتظار نداشته باشيد اين موضوعها واقعا توي يك رابطه واقعا عاديه مثل همين كه كسي بگه پشت سرت صحبت كردن خوب كردن چه كاري از دست من بر ميآيد

من هيچ زمان حس نميكنم تعهدي كه خودم به طرفم حس ميكنم اون هم داره و بايد داشته باشه بهم ثابت شد پس بايد مطرح و مشخص بشه يعني بايد قبول كرد كه هر چي شايد غلط بشه در جلسه هاي اول دروغ گفته

مي شه و حتي مراحل آخر هم شايد طرف همچنان دروغ بگه من كه بي نهايت شنيدم

ببيند ميگين پس آيامي شه اعتماد كرد يا نه؟

من ميگم در مورد به من بگيد در چه موضوعي؟ مثلا شما به من بگي من يك غذا مي آورم بيا بخور خوب معلومه من غذاتو مي خورم اعتماد ميكنم

ولي وقتي بهت قرص من بهت ميدم ميگم بخور براي قلبه سر حالت مي كنه خوب كه معلومه نميخوري اعتماد نداري و نميكني رابطه هم همينه به من بگو بريم قهوه بخوريم باشه اعتماد مي كنم توي آمريكاش اما باور كنيد من خودم سر همين موضوع توبيخ شدم عزيز

يعني شما نبايد به من در بعضي موارد مثل قرص و غيره به من اعتماد كني چون پزشك متخصص نيستم و آيا حالا درسته يا نه چون شما اگر بين يك آب و حتي غذا بگم يكيش هم سمه شما هر دو تا رو نمي خوري

چون احتمالش خطره

من هنوز ميگم اگر با افكار و عقايد من موافقيد شك كنيد و اگر نظر شما درسته حتما درسته براي خودتون نگاه داريد حتما نظر شما درسته كه هست

من حتي همانطور كه مي بينيد ميگم من حرفم نوشته بشه تازه با بي رحمي هم بهش حمله كنيد من سر موضوعها بحثي واقعا ندارم براي همونه كه موضوع ميديد من تكه پاره مكنم چون موضوع مال كسي نيست و من اين آزادي رو دارم كهطه با موضوع صحبت كنم ولي من در رابطه اشخاص هيچ زمان نه حرفي اينجا زدم و نه ميزنم من تيغ خودمو دارم مسائلو تيكه پاره ميكنم ولي هميشه من براي انسان حرمت قائلم وقبول دارم كه بايد حرمت افراد نگه داشته بشه و من اين احترام و حرمت رو براي خودم هم قائلم به من بگيد در رباطه با فلان چيز باشه من ميگم تيكه تيكش مي كنم ولي نه افراد رو ولي به باورها و اعتقادات حمله ميكنم اما نه صاحبان اعتقاد و شما مسئوليت درست را در نحوي برداشت داشته باشد يعني من خيالم راحته كه افراد با خواندن اين خطوط مسئوليت شخصي خودشان را در اين رابطه دارند

شرط ثبات هميشه اينه كه فرد را در كليات شما همانطور ببينيد يعني من هميشه نزديكترن كسانم بهم مي گن تو يك جوري حالا كسل كننده شايد باشم اما مي دانند نمي شه با رفتارهاي مسخره هر روز به حساب كسي را سورپرايز كرد اين خوب نيستش همانطور كه شما توي رانندگي نمي توانيد بگيد من امروز مي خوام تند برم از چراغ رد كنم سر به سر همه بزارم نه همه ميدانند در كليات بايد ثابت بود و بد هم نيستش منظور شوخي نيستش يا نوع خنده

من براي همين هميشه افراد توي زندگيم از انگشتهاي يك دستم فرا نرفت

و يك چيزي بدانيد من قابل پيشبيني هستم چون سعي ميكنم معقول عمل كنم و مثلا اگر بهم بگيد بيا فلان پارتي و فلان چيزو بخور كاملا قابل پيشبيني هستم

من توي مسائل جرئي بايد غير قابل پيشبيني باشم و ديوانه باشم مسئله بعضيها اعتياد و عادت هستن

14 comments:

Anonymous said...

vagean khodet mikhooni ke chi minevisi
be jaye neveshtan boro khar cherooni kon be to che nevisandegi
rajebe mozooyi ke khodet gand zadi umadi matlab neveshti oonam ye mosht arajif ke khodeto tojih koni ye mosht ahmagh ham ke koseshoon sare kire to gir karde miyan bah baho chah chah be javabe zer zerat minevisan.

Anonymous said...

ماتوی ایران آداب و رسومی داریم و دارای ارزشهایی هستیم. در واقع در ایران خیانت رو جز در رابطه ی همسری نمیشه تعریف کرد چراکه همه ما میدونیم توی ایران 90 درصد رابطه ها حتی رابطه های خیلی نزدیک هم آخرش به هیچ چیز جدی ختم نمیشه.
اما متاسفانه خانمها اکثرا عادت دارند خودشون رو گول بزنند . خواهش میکنم برای خودتون ارزش قائل شید.اگه مردی زنی رو واقعا بخواد حتما برای رسمی شدن رابطه تلاش میکنه اگه غیر این بود دیگه نه از اون توقع تعهد و وفاداری داشته باشید و نه اگه شما چنین کردید دچار عذاب وجدان بشید. ممنون

جادو

zahr said...

به نظر من همینکه 2 نفر ابراز عشق میکنند باید نسبت به هم متعهد باشند.اما این روزا فکر نمیکنم واقعا یه عشق همیشگی وجود داشته باشه

Anonymous said...

elahee
man be nafar aval ke nazar gozashteh movafegham chun joon,mal man saresh gir kardeh joon to che zer zeree ham mizaneh vaghtee saresh gir mikoneh az aval ta akhar zier mizaneh
joon khurdeh danad nakhurdeh che danad

شبنم said...

سلام
شرم آوره،واقعا كمي به خودتون نگاه كنيد شما مي آئيد چيزي را مي خوانيد بد دهني ميكنيد
آيا واقعا شما كه توهين ميكنيد كه من با چشم خودم ديديم آرش برايش اصلا مهم نيست كه ديگران چي در موردش قضاوت ميكنند چون اون ميگه من هميشه اون كاري كه درسته انجام ميدهم و توقع هم ندارم كسي بياد بگه من درست ميگم يا غلط
يعني اينقدر نوشت يك دونه اش خوب نبود؟يعني اينقدر نوشت يكيش به درد نخورد؟
شما از وي هيچ به خدا نمي دونيد شما فقط در گير عقده هاي شخصيتي خودتونيد بارها بهش گفتم اينها تو رو مي خواهند روشنفكر ولي با فكر متحجرو دوگم خودشون تو زندگي كني مثل خيليها كه از يك مسئله كوچك بسيار بچه گانه كه حتي شهامت اثبات يا نقص نداشتند داستان ساختند كه آره از روي من شرمنده هست نه نوكرتم تو بيا اول برادريتو ثابت كن بعد ادعاي ارث كن
البته چند نفر ميآيند واقعا كاري ندارند مي خوانند نظرمي گذارند مي روند
آرش از تو و با ايمان به گرفتاريهاي درسي و كاري ازت ممنونم براي نوشته هات
مرسي

Anonymous said...

shabnam khanoom !! albate age behet beshe goft khanoom
to ke maloome che kareyi o hame ham midoonan hala kasi adam hesabet nemikoneh koon khorie arasho mikoni shayad behet chizi bemase albate age bemase
chon adami ke mardoonegi nadare fagat mitoone barat masnooyi bezareo bokonat
to ham ye gohe bi arzesh mese in ostade gholabi hasti
ingadam edea nakon albate har ki zire arash bekhabe etemad be nafse kazebesh bala mireo edea o zer zer ziyad mikone

Anonymous said...

Kesafata, bisharf
Lajaneed hamyee on dokhtarayee ke on keshvar kesafteed
Dayoosa arash zaman ahang setareha va donyaee in roozayee man darioush
Chshash poor ashk shud omadesh roo gonehash
Chekaresh kardeen ,?
Bisharfa,kesafata shkastinesh alan man khudam az jash alan miyam

شبنم said...

هر كس رو مي شه از كلامش شناخت كه اين آدم خانواده داره؟تو هم مي شه از كلامت فهميد كه چطور شخصيتي داري؟اينكه ما الكي هستيم يا واقعي عزيزم در حد تو و سوادت نيست چون ما كم كم قدر سن تو فقط درس خونديم و در اندازه و قد تو نيست كه بتوني بگي كه چه كارست اصلا مسئله اي نيست من از شما دعوت ميكنم من توي اواخر خرداد مي آيم ايران تمام خواننده هاي اينجا هستن لطف كن مدرك تحصيليت و مقاله ها و سابقه كاريتو بيار ما ببينيم و به همه ثابت كنيم تو اينقدر بي سواد و بي شخصيتي كه چنين ادبياتي داري
آرش آقاست باهش راه رفتن و بودن و كلام گفتنش ارزش داره تو همون هاي هستيد كه مي دونم محلتون مي ده

Anonymous said...

salam shabnam jan
baz dahan mano va mikone ameh jan man bud dam inkh mikhast ba jaumpin rope az pool be pareh khudesho be arash chasbonedeh bud be arash va migoft ageh man paridam mordam naree dust dokhtar begiree!!!
khanum sh.t lotf kon ba on dostetoon ke mesl hamn khanandeh aziz neshun aghayee arash khan midad
shuma ham goh ziyad nkhured khanum aziz arash khan ham vagheysham dareh niyz be masnoee nadareh jan to karesham baladeh negaran nabash ageh ba to ye joree budeh elat ineh ke shayd moshkel daree
inja in yekiroo man digeh shahdat mideem too ham adam bash jendeh khanum
khudeto g

Anonymous said...

از اراجیف اون دخترای بد دهن که بگذریمباید بگم آرش جان من چیز زیادی از مطلبت نفهمیدم خیلی جملات متقاطع بود.اما جادو حرف قشنگی زد سعی میکنم به توصیه اش عمل کنم

Anonymous said...

mishe ye matlab dar morede inke eshghi be ezdevaj khatm nashe benevisid.vaghean in ruza ziad shode dustemun dorost neveshte tu iarn 90 darsad akharesh hichi nist.be nazaretun chera marda na mardi mikonand?

Anonymous said...

سلام دوست عزیز
خیلی جالب بود داشتم دنبال اهنگ دلکم دلبرکم اقای شهرام شب پره می گشتم برای دخترم که برخورد کردم به صفحه وب لاگ شما!!!
خیلی از مطالبتون وخوندم ونظراتی را که گذاشته بودند را هم اما یه چیزی واقعا برام جالب بود
من نه شما رو می شناسم و نه می دونم که کجای این کره خاکی زندگی می کنین
من یه پدر هستم و یه دختر 9 ساله دارم ایران زندگی می کنم و دبیر ادبیات فارسی می باشم .
این طور که از مطالبتون خوندم به نظرم رسید که شما استاد هستید اما نفهمیدم که چه تدریس می کنین اما با توجه به بحث ها و نظریاتتان در مورد مسائل اجتماعی احساس کردم شاید روانشناس باشید یا اینکه علوم اجتماعی تدریس کنید
اما یه مسئله خیلی برام جالب بود اینکه شما اگه دانش بیان مطالبی را در حیطه خاصی را دارا هستید چرا بدین گونه مطالب می نویسید و نظرات و دانسته های خود را ابراز می دارید و جالبتر اینکه خوانندگان شما هیچ کدام به نظر انسانهای موجهی نمی ایند و بیان زیبایی ندارند و گویا کمی هم غرض ورزی و نفرت یا کینه ای درونی و یا خصوصی از شما دارند حال به چه علت ! خدا داند !! که شما اگر یک استاد هستید پس باید وقت و دانشی که برایش زحمت کشیده اید خیلی برایتان مهم باشد چون عمر گرانبها و اعصاب و هزینه به پای فراگیری این علم صرف کرده اید اما کسانی که به این وب لاگ می ایند و این مطالب را می خوانند انسانهای بسیار دون مایه ای به نظر من می باشند البته نه همه انها اما 90 درصدشان !!
و جالبتر اینکه تمام خوانندگان شما خانم هستند ! گویا شما این صفحه را مختص خانمها گذاشته اید در صورتی که این مطالب اجتماعی است و هر قشری در هر سنی نیاز به دانستن ان دارند .
اما یک انتقاد از خود شما :
مطالب شما متنوع است اما شما مقطعی مطلب می نویسید و مطالبتان انتها ندارد .مطلب را نیمه و به پایان نرسانده رها می کنید و به سراغ مطالب بعدی می روید و در نهایت موضوع نوشتاری تان، بدون هیچ نتیجه گیری مقاله تان را تمام می کنید و یا هم ختم به خودتان می کنید .این خیلی جالب بود شما از خودتان می خواهید مطلب بنویسید یا از معضلات اجتماعی اما من هر چه می خواندم شما دائم در این مقاله ها خودتان را به رخ می کشید به نظر شما ایا این برازنده یه استاد می باشد ؟
من استاد دانشگاه نیستم اما یک اموزگارم و در حد خودم این را می دانم که بزرگترین ویژگی یک استاد تواضع اوست اما شما دائما از خودتا ن می گویید و جالبتر اینکه در مقاله های جدیدتان از کنسرت هایی که می روید می گویید و بر طبق انچه من برداشت کردم گویا شما از یک رابطه عشقی بیرون امده اید و با مطالب اخیر می خواهید به او یا دیگرانی که شما را می شناسند ثابت کنید که خیلی خوشحالید ودائما در حال خوش گذرانی هستید وکنسرت می روید – دریا می روید – با خانمهای زیبا رو در تماسید ! ایا واقعا این فرد یک استاد می باشد که باید نسل اینده ما را تربیت کند .
خلاصه من کاملا عذر می خواهم بابت این انتقاد تند اما به عنوان یک همکار در درجه پایین تر از شما دوستانه به شما که ذهن فعال و بیان گویایی دارید پیشنهاد دارم که مطالب خود را به گونه ای ابراز کنید که بسیاری از افراد بتوانند بخوانند یا وب لاگ خود را در سایتی لینک و معرفی کنید تا همه استفاده کنند. اما در ضمن شما غلط املایی بسیاری دارید و پیشنهاد می کنم که مطالبتان را چند بار بخوانید و تصحیح کنید زیرا استادی که نتواند انچه می گوید مکتوب کند این ضعف دانشی او را نشان می دهد البته احساس کردم که شما نوشتارتان به زبان انگلیسی بسیار قوی می باشد اما این دلیل نمی شود که شما زبان مادری خود را به اشتباه بگویید و بنویسید زیرا ما هر جای دنیا که باشیم" ایران وطن ماست "
اگر وقتی باشد و عمری شاید باز هم به این صفحه سر زدم و امید وارم این پیشنهاد دوستانه من مثمر ثمر واقع گردیده باشد .
با ارزوی رسیدن به ارزوهایتان
وحید .اصفهان

Anonymous said...

آقاي وحيد
اينجا بابا خصوصيه و ايشون انجا واسه خودش مي نويسه نه واسه مردم كه نظر بدن دادا
ايشون به نظرات اصلا كاري نداره همشون ميزاره برن بالا
سخت نگير دادا
اينجا دفتر خاطراتشه نه براي معظلات اجتماعي
مرسي

baroone bahari said...

salam man taze be khanandegane welogetoon ezafe shodam neveshtehatoono khoondam ba nazare jadoo movafegham.