Thursday, May 13, 2010

خشم

سلام
عزيزان من يكي كامنت زده بود كه عوض شدن خيلي سخته من بايد بگم دو چيز عوض نميشوند يكي اسكيزوفرني و يكي هم وسواسه بقيه اختلالهاي شخصيتي رو قبل از سن 30 مي شود عوض كرد با كمك حرفه اي و دارو درماني البته وسواس را مي شود كمي درمانش كرد اما اسكيزوفرني رو كه ميدانيد مشكل دارو و مغزه

يكي هم مي گفت واقعا حس ميكنه توي دنيا دل به دل راه داره چون مثلا داشته به فلاني فكر ميكرده زنگ زده و خوشحال شده

بله يعني اينكه منو دوست داري منم دوست دارم اما اينكه شما به من فكر كردي زنگ زد يا زنگ ميزنن شما در روز به 100 نفر فكر ميكنيد خوب زنگ نميزنند مگه دليل مي شه

اين داستان كه من حس كنم كه هر روز تصادف ميكنم اما نشه يك روز بشه بگم من گفت به دلم افتاده بود

مغز انتخاب ميكنه همانطور كه نمي شه مثلا شما در مشهد پنجرتونو باز كنيد و بعد من درجايي كه ستم گرما رو حس كنم قانون رو بايد بدانيم اما قواعد زندگي نسازيم بازيهاي انسانهاي بيكار را دست برداريم و به حقيقتها بچسبيم

اما براي كساني كه زود عصباني مي شوند و زود هم پشيمون ميشوند

موضوع اينه كه دوتا لغتو بايد بدانيد كه خشم يعني احساس بد بعضي ها روزي ده بار عصباني مي شوند بعضي كمتر اما عصبانيت رفتاره و انتخابيه يعني ما خشمگين مي شويم اما عصباني ميتونيم نشيم

خشم به نظام باورهام بر ميگرده كه جهان بايد به ميل من باشه من روزي 100 بار خشمگين ميشم

ولي اگر من قبول كنم كه دنيا سخته و مشكله تارو پود زندگي درده و رنجه و من با خودم اختلاف دارم پس با ديگران هم همين بعدش هم بايد قبول كنيم كه جهان دنياي تفاوته يعني ما قبول كنيم كه خوب يا بد چيزي هست 5% و بقيه دنيا تفاوته يعني من خودم اگر چيزهايي ببينم كه با من متفاوته اصلا فكر نميكنم بده

حالا اگر ما حقايق رو قبول كنيم در روز شايد ده بار هم خشمگين نشيم اما اگر بخواهيم آدمي باشيم كه بگي هر چيزي كه من فكر ميكنم درسته و وي نبايد اينكارا رو بكنه و بايد نبايد بكنم هر روز خشمگين هستيم آدم آزاده مثلا تو كنسرت نه لباسها رو كار داريم كي چي پوشيده اما من ديديم بعضيها اون بالا نشستن هي ميگن كي لباسش چيه و چطوره من با كلمه و رفتار خشمگين شدن مشكلي ندارم براي همين بيشتر مواقع خود من شايد بر اساس ورزشي كه ميكردم كه نبايد عصباني مي شدم و الا كلكم كنده بود تمرين كردم كه خونسرد باشم اما وقتي به جاش برسه عصباني نشم و عربده كشي نداشته باشم بلكه بتونم صحبت كنم

واقعيتو بايد شما در تحمله ما كه ملاك خلقت نيستم من سيگار نميكشم به من مربوط نيست و روزي كه شما توي جامعه اي زندگي كردي كه از صبح بلند شدي همش در گير خوب و بد هستي مردم همش خشمگين هستند ببينيد كدوم كشورهاي دنيا اينجورين پس مردم خشمگين دارند

با خشم چه كار كنيم ما ميتونيم خشمم را به عصبانيت تبديل كنم يعني انتظار ندارم دوست ندارم ونمي پسندم واكنش نشون ميدم و واكنش بد از بدتر هم ميتونيم نشون بديم اينكه خشم خودتو فرو بخور و نشون نده كه نتيجه مي شود به دشمني بعدش تنفر خيلي ساده است و بعد تنفر از خود و ديگران و افسردگي و نفرت از خود و ديگران

و بايد كاري كنيم اينه كه اداره كنيم و مديرت كنيم البته كمي زمينه ارثي هم دخيله و نقش داره و اين خق و خو و حتي خانواده عصباني داريم ما همانند سازي ميكنيم و حتي هر مسئله رو ما توي محيطي هستيم و ضربه اي خورديم كه هر چيز و از دست دادن رو مانند مرگ و زندگي تفسير ميكنيم و توي محيط پر اضطرابي بوديم كه با خشم كنترل مي شده

ولي مي شه پيداش كرد و كنترلش كرد

در آمريكا زن و مرد دعوا ميكنند بلافاصله يك كلاس مديريت عصبانيت براي ما مي زارند و بلافاصله تكنيكها رو ياد ميدهند تا بتوانيم خودمونو كنترل كنيم و قبل از اينكه زندگي در سن بالا تر بشه ما سخت نشيم

عصبانيت تنها همه چيزو به نفرت تبديل ميكنه افراد عصباني از همه بيشتر متنفرند

اين در مورد عصبانيت ولي در رابطه با مديريت عصبانيت بخوانيد
و يا صبر كنيد من وقت كنم روشهاي پوست كلفتي رو يادتون بدهم









4 comments:

Anonymous said...

خشم شاید گاهی اجتناب ناپذیر باشه اما مواظب باشیم این خشم عزیزترین کسانمون رو نسوزونه. گاهی یک خشم که شاید به نظر ما زیاد هم مهم نیست اونقدر طرفمون رو می رنجونه که دیگه قابل جبران نیست

جادو

شبنم said...

سلام
مرسي آرش عزيزم
از اينكه سوالات منو جواب دادي باز هم ازت تشكر ميكنم از اينكه با تمام گرفتاريهات باز مينويسي ممنونم
دوستان عزيز من واقعا در آرش ديدم كه اصلا بسيار خونسرده و در زمان مناسب فقط كله اش كار ميكنه
تنها من ديدم اگر به كسي علاقه داره مثل خروسها ميشه
اين فحشهاي كه براش اينجا مي نويسند بارها ما رو عصباني مي كنه اما وقتي بهش ميگم خوب پاكشون كن ميگه بزار آنچه تو وجودشونو اينجا نشون بدن بقدر كافي با عقده هاي حقارت بزرگ شدن و واقعا قشنگ مي خونه و ميگه ببين توي وجود اين پر از نفرت و خشمه يا توي وجود اين كه حرف از كثافت ميزنه همه وجودش همينه داره نشون ميده
ضمنا موبايل جديدت خيلي كلاسه كف كردم

Anonymous said...

تو آمریکا کلاس مدیریت عصبانیت میذارن اینهمه جنایت میشه اگه نبود چی میشد؟لابد همه تبدیل میشدند به حیوانات درنده
استاد گرامی مواظب باشید شما اینهمه از اونوری ها حمایت میکنید به شما سرایت نکنه

Anonymous said...

بدون تعارف بگم استاد تازگی مطالبت زیاد به دل نمی شینه دیگه اون زیبایی و گیرایی سابق رو نداره شرمنده اینو گفتم.
راستی شما با شبنم چه رابطه ای دارید؟