Monday, December 27, 2010

بد آموزي

دوستي براي من نامه اي نوشته بود با توصيه هاي من (آرش) آمار طلاق بالا ميره و مردم همه بايد از هم جدا بشوند و به هر چيزي زندگيشونو به هم بزنند و برند خونه پدرشون و بهتره من راه حلهايي بدم كه جلوي طلاقو بگيرم

من اولا اينجا راه حل نميدم نظرمو ميگم نظرم رو هم از خودم نميگم بر اساس شنيده ها بر اساس خوانده ها و آنچه كه تنها خوشم آمده مطرح ميكنم و نه قصد و نيت شفا دارم بلكه هر بار هم ميخونم ميبينيم چقدر خطا داشتم و ابدا قصد تائيد و تضغيف كسي و فردي ندارم

در رابطه با جواب اينكه آمار داره بالا ميره و جامعه بايد نياز به يك صحبتي داشته باشه كه اين آمار رو كاهش بده من بايد به شما بگم نگران آمار نباشيد

ما توي قضيه اي يا قانوني داريم به نام اشباع جنايت عمومي در قضيه حقوقي به اين معنا جرم و جنايت به يك حدي كه در جامعه برسه خودش متوقف ميشه يعني طلاق هم ميره بالا مي ايسته يعني خود مردم تدابير رو مي انديشند و جلوش مي ايستند حتي در گذشته بيماري مسري همه رو ميكشت از 100 بعدش تا مرز 2000 تا بعد به يك جايي مي ايسته پس نگران صحبتهاي من نباشيد من حرفم اگر خوبه شما نگران نباشيد ئ نياييد مانند عادت همه ما چيز درست و خوبي رو بد و بدتر جلوه بديد

اين گرفتاري ماست هميشه دوست داريم يك چيز خوبو و حرف خوبو بد جلوه بديم چون بد آموزي داره

مردي كه ميزند خيانت ميكند خوب توقع چي داريد ولي خوب ما بايد قبول كنيم كه در جامعه اي سخت هستيم وي اين سختي هميشه اثر بدي روي ما دارد و فكر ميكنيم خيلي چيزا طوري نيست نه مسئله امروز نيست مسئله تاريخ گذشته هست.

مقداري محيط و شرايط و جايي كه زندگي ميكنيم توي تاريخ ما هم ما رو بي ترديد خشن و تند كلا بار آورده تاريخ ما دستخوش حكمراناني بوده كه اينها اكثرا ايراني هم نبودند و همش زور و خشونت رو بروي فرهنگ ما و ژن ما جا انداختند ما كلا نوكر و كلفت پرور بار آوردند پس وقتي ميبينيم يك زن مانند برده مي خواهد بر خلاف ميلش مطابق خواسته هر كسي حتي وشهرش عمل كنه بله من نبايد هم تعجب كنم بنابراين چاره اي نيست و من خودم هم بيخود تعجب ميكنيم پس بايد به خانواده ما هم كشيده بشه همين حالت پس تعجب نداره خواهر و برادر دعوا كنند نه عزيزان خارج از اين كشور دعواي خواهر و برادر اصلا عادي نبود چه برسه به جنگ يا خيانت مرد به همسر و خواهر به برادر كه بايد توي خون و پوست ما باشه بياييد بدونيد ما مردماني كلا خشن هستيم و حتي توي مسائل عاشقانه تير به قلب ميخوره و تير مژگان شماست كار دستو من ميده و دلخوني من كارسازه حتي توي عشق حرف دردو رنجه حتي توي هنر هم ميبينيم ما اصولا توي جامعه ايران هستيم و حتي توي مدرسه من بارها ديديم ميدويديم همو اذيت كنيم يك ديوانه ميديدم اذيتش ميكرديم و سگ ميديديم به قول دهخدا ميگفت من از واق واق و زوزه درد سگ لنگ مي فهميدم كودكان مسلمان از مدرسه به خانه مي آيند

كسي كه ميره صحنه اعدام و شلاق كسي رو نگاه ميكنه و يا بچه رو هم ميبرند اون صحنه هار رو ببينه يك چنين بار خشونت آميزي رو چگونه مي توان توضيح داد؟جز اينكه فرد يك روان رنجور،آسيب ديده،بيمار،پر از خشم درد و خشم و پرخاشگري بايد داشته باشه اگر جز اين باشه ابدا از لحاظ روانشناسي نميتونه تماشاي اعدام بكنه بدون هيچ گونه توجيهي .فكر اين صحنه ها و تجسمش يك آدم نرمال رو ميتونه شش ماه توي رختخواب بياندازه چه به اينكه جمع شويم بريم ببينيم يا جمع شويم ببينيم

بايد بپذيريم ما در ميان مردم خشن هستيم و نظام باورها بعضي وقتها ميتونه اونو تثبيت بكنه كه اون حتي رابطه هاي بين دختر و پسرها هستند كه خدا رو شكر محيطهاي علمي ايران بيشتر دخترها الان دانشجو هستند و اميدوارم اين آگاهي جا بيافته

شما برخورد فيزيكي رو توي مردم وحشتناكه حتي تصورش مگر واقعا طور ديگه حس و فكر كنيم

بچه ها رو نبايد گذاشت با هم دعوا كنند حتي اگر مادر غذا درست نكنه  و فقط نزاره با هم دعوا كنند چون اين خون بچه ها رو ميريزه و بايد برخورد فيزيكي جمع بشه در آمريكا اولين بار كه گفتند مردي زنش رو بزنه صاف ميره زندان و بعدش ميتونه بياد بيرون بعدش بره دادگاه ميدونيد چي شد مطالعات نشون داد 68 درصد آزار زن كاهش پيدا كرد مجازات جرم رو كاهش ميده و شايد البته پنهان كنه ولي قوانين ميتونه كار كنه

جامعه ما مرد سالاره اصلا من ميبنيم پدر سالاره اصلا خانواده پدر حرمت و احترامشون بيشتره پدر تباريه عمه مهمتر از خاله هستش و جايگاه ما جايي است كه پدره بعد وقتي دخترتو ميبري جاي خانواده شوهر بايد قبول كني ما اين هستيم جامعه مرد سالار اين نيست كه به زن اگه اهميت بده خيلي خوبه چون اون مادر بعدش ميايد اين دردو رنج رو درون پسر ميريزه پس مرده هم داغون ميشه

ما بايد از قوانين به طوري رعايت كنيم و اگر ميخواهيم اين آمارها كه اعتراض ميكنيد بايد قبول كنيم كه بايد به زنها و همسر احترام گذاشت و جالبه از هر مردي بپرسي شايد مادرش رو بزرگترين و بهترين موجود بدونه و حقهايي هم براي دختر و خواهرش بخواد ولي اسم زن و جنش زن مياد يادشون ميره مادرشون هم زنه و خوهرشون هم زنه و همشون مادرن ولي حس نميكنيم اين زن من هم مادره و ميشه و نبايد بهش ظلم و ناراحتش كرد

حرمت نفس زن ايستادن روي پاي خودشه.دانايي و خودكفايي تنها راه است و بايد حد و مرز رو خودشون بدانند و حد مرز رو خودشون تعيين كنند ما باور داريم كه شوهر من مهمه و من بايد به تمام خواسته هاي وي عمل كنم پس شما قبول داريد شوهر آدم خيلي مهمه پس ما بايد زن يك آدم مهم باشيم مطابق خواسته هاي وي واقعا تفكرفاجعه است.يعني زن قراره خودش مهم باشه نه زن يك فرد مهم بشه.

2 comments:

شبنم said...

به به عزيز مادر باز مينويسي تند تند
باهات موافقم به نظر من تا تساوي زن و مرد توي ايران نباشه اين مشكلات هم هست

Anonymous said...

وقتی خود زنها نمیخوان کمکی به خودشون بکنند دیگه کاری نمیشه کرد. باید خودشون تفکرشون رو درست کنند
مرسی عزیزم

جادو