Sunday, December 19, 2010

شكاك

من اين نوشته را بارها نوشتم ام و بارها پاك كردم باز دارم مرورو ميكنم بنويسم براي خودم براي ديگران براي هر كسي كه توي اين دنيا هنوز احساس حسودي داره

من بارها سعي كردم راه و روش ساده طبق نظر دكترهاي مشاور خانوادگي براي حسودي خودم و ديگران پيدا كنم و بنويسم و براي چندمين بار باز هم مينويسم با همان ادبيات براي كساني كه حسود هستند حتي براي گذشته فرد مورد نظرشان و حتي همسر گذشته وي، شايد بارها بايد خواند و بارها بايد بعد از چند روز برگشت و مرورو كرد براي افرادي كه بهشون در گذشته و تجربه قبل خيانت شده و هنوز از طرف مقابلشون امروز ميترسند وي نيز خيانت بكند به كساني كه هنوز با گذشته طرف كنار نيامدند.

من سعي ميكنم به هسته اين ماجرا بسنده كنم چند توضيح كوتاه بدهم



• ببينيد هر كس يك انتخاب داره كه چه كسي باشه توي اين دنيايي كه هر چيزي اسمشو ميشه گذاشت آيا فكر نميكنيم ما انتخابمان مسئله و روش حسود بودن و كنترل كردن طرف مقابل هستش؟بايد از خودمون سوال كنيم چرا ميخواهيم اينطور رفتار كنيم

رفتاري تهمتي و حسودي و دوربين روي يك نفر گذاشتن بروي فرد طرف مقابل به صورت جدي در همه جا؟من سوالم اينه چرا بايد ما چنين رفتاري داسته باشم؟



• واقعا رفتار و ريشه اين كار واقعا علتش اين نيست كه ما سابقه رابطه خيانت داشتيم؟من باورم اينه هر چي ما ازش بترسيم بي ترديد ما بوجود مياريم چرا ما بايد اينقدر طرف را امتحان كنيم تا روزي وي از اين امتحان رفوزه بشه؟من يك چيزي را قبول كردم وقتي به بچه تان و دوستتان و همسرتان اين وحشت را نشان ميدهيم كه من هراس دارم كه به من خيانت كني شما عملا اونو به سوي راهي هدايت ميكنيد كه شخصي شايد در آن مكان توجهش رو جلب كنه فراموش نكنيد تصور كنيد همسر يا دوست شما يا نامزد شما شخصي مي آيد با احترام و شرافتش با وي برخورد ميكنه و هر دقيقه با صداقت و درستكاري وي نمي جنگه ؟همش بهش تهمت نميزنه كه تو داري خيانت ميكني يا ميلاسي من گفتم چنين تهمتهايي انفجار درون فرده ما همه كار ميكنيم جز فكر كردن به آرامش و ثبات و احترام به شخص و ما غافل هستيم اين مسائل خيلي مهم هستند كه ما به اين نوع مسائل اصلا فكر نميكنيم ببينيد به نظرمن  نگران  خيانت طرف نباشيد وقتي هيچ كاري نميكند نگران خلق چيزي كه در طرف بوجود مي آوريد بيشتر باشيد اگر شما خاطره بد داريد و از خيانت مي ترسيد كه از قبل به شما رسيده از خود يك سوال كنيد اينكه در رابطه با خيانت قبلي و رابطه آيا شما مسئول بوديد؟آيا شما نيز با رفتار حسودانه خويش مشكل ساز نبوديد؟ وقتي تهمت ميزنيد تنها و تنها گواهي اون كار را به طرف ميدهيد.

• در روانشناسي حسادت شكل شرم آور و چندش آور قدرت و كنترل طرف مقابل هستش

افراد حسود ظالم،ستمگر،كنترل گر،و يك رفتار كه همه صفات بد را ما جمع كرديم و با طرف مقابل خودمان اين رفتار را انتخاب ميكنيم آيا شما حس نمي كنيد كه ريشه اين حسودي اينه كه دوست داريد قدرت مند نشان دهيد و رابطه را كنترل كنيد چون دوست نداريد ديگر تجربه نكنيد چيزي را كه اتفاق افتاده و دوست نداريد؟اين كار مانند تسمه گردن طرف انداختن ميمونه كه خيلي هم اين تسمه كوتاه هستش كه من طرف را دوست داريم با آن وي را ببنديم كه كنترلش كنيم

• احترام به فرد مقابل را انتخاب كنيد به جاي كنترل كردنش و انتخاب روشهاي ديگر اينو جدي ميگم شما قدرت بسياري با عاشق بودن و در عشق و احترام و شخصيت و حتي كشش شخصيتي رو ميتونيم داشته باشيم كه احساس قدرت بيشتري در كنار فردي كه هستيم داشته باشيم كه بر ترديد بيشتر از كنترل كردن نافع هست من هميشه ميگم ما ميتونيم يك نفر را مجبور كنيم بياييد خانه ترديدي نيست اما شما ميتونيد كاري كنيد كه وي بخواد بياد خونه؟

• من بيشتر متعجبم وقتي ما توي توالت هم براي چك كردن طرف ميرويم پس عملا حس ميكنيم براي وي جالب نيستيم پس چرا به جاي اينكه بروي وي كار كنيم بروي خودمان كار نميكنيم؟چگونه ما ميتونيم فكر كنيم ما اگه تا توالت دنبال وي برويم ما رو خيلي جالب نشون ميدهدو وي به ما علاقمند مي شود؟

• ما معتقد هستيم مرد خيانت ميكنه زن هم بهتر از ما ببينه خيانت ميكنه خوب ما قبول داريم كلمه كار بديه ولي خوب جاي تعجبه چرا چيزي كه بده ما درون زندگي خصوصي خودمون ميكشيم و نشون ميدهيم وجود ميتونه داشته باشه؟

• چقدر بايد احساس احمقانه داشته باشيم كه 1 سال يا 6 ماه ما بترسيم كه فرد به ما خيانت بكنه و وي نكنه؟من فكر ميكنم ما زمان لذت بردن از همو فقط خراب ميكنيم

• ما واقعا فكر ميكنيم با نگاه كردن به وي به طور دائم وي را از خيانت كردن دور ميداريم؟امكان نداره چرا بايد چيزي را كنترل كنيم كه امكان پذير نيست؟شما هيچ زمان در رابطه با راههاي كه وي ميتواند در آن هدفمند شده عمل كنيد كاري انجام دهيد و شما امكان ندارد بتوانيد جلوي وي را بگيريد اگر هم بكند چه كار ميتوانيم بكنيم جز اينكه ما يك واكنش نشان دهيم؟ صورتيكه وقتي به شما ميگه من ابدا بهت خيانت نميكنم و نخواهم كرد قبول كنيد خيلي كارها شايد كرده كه تا كنون شايد گفته نميكنم اما چه شد؟ نگيد شكلش فرق ميكنه برخورد ما تنها عكس العمله.

• اين كار مانند اعتياد ميماند كه طرف را كنترل كنيم شما حس آزادي ميكنيد وقتي وي امتحا ن شما رو قبول ميشه و اطمينان شما جلب مي شود ولي به طور كوتاه مدت به شما اطمينان ميدهد و اين اعتياد به يك ماده مخدره كه بعدش باز خماري داره

• زماني آزادي و لذت ميبري كه قبول كني طرف مقابل و افراد را نمي شود كنترل كرد.



اگر فردي به شما شك دارد واقعا چه توصيه اي ميتوانيم بهش بكنيم



• فراموش نكنيد اين ما هستيم كه به ديگران آموزش ميدهيم با ما چگونه رفتار كنيم.اين شايد در مورد دوست شما صدق ميكنيد چون شما مزدش را اينگونه پرداخت ميكنيد و وي ادامه ميدهد وقتي شما وي را دائم مطمئن ميكنيد كه خوب من كجا هستم و چه ميكنيم بي ترديد خوب اين اطمينان را به وي ميدهيد كه برو و ادامه بده وقتي وي در روز 10 دفعه زنگ ميزنه كه شما را كنترل كند كه كي اونجاست؟ كجا هستي ؟و ثابت كن و واستا من بيام ببينيم و غيره فقط يك بار بهش بگيد كجا هستيد و بعدش تلفن را خاموش كنيد و تموم كنيد پر و بال به عادت و تهمتهاي وي ندهيد

• براي جلوي اين رفتار طرف مقابل را گرفتن ما كمي بايد قبول كنيم كه مانند كتابي باز باشيم و فراموش نكنيد وقتي چيزي براي پنهان كردن نداريم هيچ چيز رو قايم نمي كنيم كاملا باز باشيد وي بداند شما كجا هستيد و وي را نپيچانيد و بداند كي بر ميگرديد و چه ميكنيد بدون هيچ نظر حيله گرانه

• ما اگر طرف ما معتاد به اين مسئله هست ترديد نداشته باشيد ما فروشنده اين مواد مخدر بوديم و مقصريم اجازه ندهيد دنبال شما بيافتد و شما را كنترل كند در اين مسير اصلا به وي باج ندهيد اين تنها كمكي هست كه به طرف خود ميتوانيد بكنيد



يك رابطه اساسش احساس صداقت و راستيه ،صاحب و مسئول كار و حرفي كه ميزنيد باشيد چيزي كه با صداقت تنها سر و كار دارد

در رابطه با ناراحتي و شك و ترديد خود وقتي دعوا و مشكل داريد صحبت نكنيد بزاريد وقتي همه چيز آرومه و بغل هم هستيد به وي بگوئيد بيشتر نتيجه ميگيريد تا ميان دعوا و جنگ گله و گله گذاري كنيد


3 comments:

Anonymous said...

درسته طبیعتا کسی که مشکلی نداشته باشه نیازی به پنهان کاری نداره و هیچ مشکلی هم نیست اما گاهی می بینی فرد خیلی از رفتارها و کارهاش سوال برانگیزه یا خیلی تلاش داره پنهانکاری کنه یا حتی طرف نمیدونه چندین روز اون کجاست و چیکار میکنه و وقتی هم سوال می کنه اصلا جواب درستی نمیشنوه. خب این دیگه شک برانگیزه. البته از نظر من همه سوالات بخاطر شک و تردید نیست بلکه گاهی از روی نگرانیه و اینکه وقتی دو نفر توی یک رابطه نزدیک با هم هستند طبیعیه که بخوان تاحدی در جریان برنامه های همدیگه باشند و این دیگه اسمش حسادت یا شک نمیتونه باشه. گفتم تا حدی. اما اگر افراط بشه دیگه طبیعی نیست.
ممنون آرش جان

جادو

شبنم said...

واي چه باحال بود
خودمونيم تو هم حسودي خودت من ديديم اما نشون نمي دي
ولي خوب تو از همه عاقلترب من هميشه پشت سرت هم گفتم

غزل said...

به به
حال كرديم مانند خيلي مردهاي ايراني